الخميس، 5 مارس 2015

هكذا التزمت


تقول احدى الفتيات :
هحكيلكم حياتى عن #التزامى ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
ازاى قدرت اقرب من ربنا ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
ازاى قدرت ارضيه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
يمكن تكون سبب فـ #هداية ناس كتير ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
من اول ما اتولدت وانا #دلوعة اوى اوى ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
اه مانا بقى وحيدة بابا وماما ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
ودخلت مدارس #مشتركة خاصة ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
مش بقولكم دلوعة اوى اوى ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
بابا وماما علمونى الصلاة ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
لكن عمرهم ما حفظونى القران ولا فهمونى الحلال والحرام ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
يعنى #دينيا مفيش غير الصلاة وبس يعنى حاجة زى التفهيم كدة ان اللى يصلى يروح الجنة ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
وكانوا دايما بيسمونى #الفرفوشة ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
اه بضحك دايما مع اى حد ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
بعرف اهزر وارخم والكلام دة ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
وكان ليا #زمايل دراسة وكنت بهزر معاهم كانهم اخواتى بالظبط ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
لما كبرت وبقيت فاعدادى كنت بالبس لبس #ضيق وشيك جدا ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
بس كنت بحس بحاجة #غريبة ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
اه لسه بهزر واضحك بس بدأت احس ان الناس بدأت تبصلى كتير اوى
ودة كان بيضايقنى جدا جدا ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري
كنت برجع #متضايقة بس مش عارفة هما ليه بيبصولى ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري
وكنت بهزر مع #المدرسين وكان فيه واحد فيهم كنت #بحبه بجنون ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري
فترة مراهقة بقى وكدة ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
كنت بابقى #مبسوطة اوى لما اكلمه لما اضحك واهزر معاه لما يصححلى الواجب ‏‎heart‎‏ رمز تعبيري
وكان بيكلمنى دايما عن #حياته وعن احلامه وكنت باسرح دايما فيها وانى هححققها معاه ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
وفى اخر مرة هشوفه فيها لانى خلاص كنت باخد شهادة الدرجات بتاعة اعدادى قالى انى اباركله انه #خطب ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
اتضايقت اوى اوى اومال ليه كان بيهزر ويضحك معايا مش برضه اللى بيحب حد بيحب يتكلم معاه ويضحك ويهزر معاه زى ما بنشوف #فالافلام‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري
#اكتئبت جدا جدا وقررت محبش احد ولا حتى اتجوز ‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري
ودخلت ثانوى مدارس بنات حكومية برغبة منى ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
وبما ان مفيهاش اولاد فدة ساعدنى انى ابطل #بالتدريج الهزار مع الاولاد ‏‎smile‎‏ رمز تعبيري
وكونت صداقات كتيرة جدا مع بنات كتير ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
وانا فـ تانية ثانوى كان عندى رغبة قوية جدا انى اكمل علمى ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
وكان عندى رغبه انى ادخل كليه عالية اوى ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
فكنت باخد مجموعة درس فرنساوى عند مدرسة متدينة وملتزمة ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
فقالتلى ساعتها كلمة خلتنى اتهز اوى "لبسك دة هيدخلك #النار‏‎unsure‎‏ رمز تعبيري
اتهزيت اوى اوى وقولتلها ازاى هدخل النار مش انا بصلى فراحت قرأت عليا ايه "وليضربن بخمرهن على جيوبهن" دة امر بالحجاب الشرعى وبدأت تشرحولى ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
وقالتلى انتى شكلك متعرفيش حاجة عن #الدين طيب بصى هقولك عـ دروس دينية تحضريها فالمسجد اخوات اللى بتعملها وخدى الكتب دى اقرى فيها ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
وكانوا كتب عن الصحوبية وازاى هى حرام وعن الحجاب ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
وبدأت احضر الدروس دى وهناك قابلت بنات كتير اوى وكونت صحبة صالحة بتعيننى عن الطاعة وكنا بنحفظ مع بعض القران ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
ياااااااه اد ايه انا كنت #بعيدة عن ربنا ياااااه اد ايه انا #عصيت ربنا ‏‎frown‎‏ رمز تعبيري
وفرشت سجادة الصلاة وكنت بصلى كأنى بصلى اول مرة فـ حياتى ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
وقعدت ابكى كتير اوى اوى وارجو من ربنا انه يغفر لى ودى كانت اول مرة ادعى فيها ‏‎kiki‎‏ رمز تعبيري
ومن ساعتها وانا بطلت اصاحب #ولاد نهائيا ولبسى واسع وجميل وحجابى حجاب شرعى ^_^
ولاول مرة فـ حياتى احس #بالرضا من جوايا احساس الامن اللى كنت مفتقداه ^_^
عرفت ليه كانت الناس بتبصلى علشان كنت عاملة زى الجوارى كنت مبينه مفاتنى وكنت بهزر مع الكل :/
مكنتش حسة انى #ملكة مصانة وان ربنا محافظ عليها الا لما لبست الحجاب وانى محافظة عـ #قلبى وانى انسانة محترمة الا لما قربت من ربنا ♥
ومش معنى كدة انى مبقتش فرفوشة لا ما زلت رخمة وفرفوشة بس بقى مع صحباتى البنات وهكون فرفوشة للانسان اللى يستحق قلبى و روحى كلها وهو زوجى المستقبلى ♥ ^_^
ودخلت الكلية وهناك اعجب بيا معيد فالجامعة واتقدملى وخلاص قربنا نتجوز باذن الله ^_^
#عارفين اول حاجة قالهالى ايه لما اتقدملى "انتى انسانة #مميزة اوى غير كل بنات الجامعة بادبك و #حجابك الجميل المصان مش بتصاحبى اولاد ومحافظة عـ قلبك ونفسك للانسان اللى يستحقك ودة اللى خلى قلبى يعجب بيكى بالاضافة لعقلك الراجح وتفوقك فالكلية كنت حاسس انك جوهرة نادرة جدا كنتى انتى الانسانة اللى باتمناها فاحلامى ولقيتك ولو حد تانى كان اخدك منى مش عارف كان هيجرالى ايه" :D ♥
يا الله علشان بعدت عن الحرام ربنا عوضنى بالحلال عوضنى بانسان بيحبنى جدا جدا واخلاقه عاليه ومحترم وفمكانة علمية مرموقة ^_^
حسيت بمعنى " من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه" ^_^
احمد #الله عـ هدايته لى وارجو منه العفو والمغفرة عـ ما مضى من #عمرى :)
واسأله ان يجعل حياتى القادمة مع زوجى كلها سعادة وحب وطاعة له وان يجمعنى به فالجنة ♥

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق